2010. március 19., péntek

Szentlélek keresztség

Sok könyv jelent meg ezzel a témával kapcsolatban pro és kontra. Legyen itt egy összefoglaló most a történelem folyamán hogyan vélekedtek erről, szintén az ige alapján.
Az első nézet szerint a Szentlélek-keresztség az Atya ígérete, mely pünkösdkor egyszer s mindenkorra beteljesedett, csakúgy, mint Krisztus halála és feltámadása. Azóta a Szentlélek folyamatosan az Egyházzal van. Ezt a nézetet vallotta pl. Abraham Kuyper és a holland reformátusok jelentős része, valamint a Testvérgyülekezetek.

A második nézet szerint a Szentlélekkel való megkereszteltetés minden hívővel megtörténik, az újjászületés szinonimája, és azonos az 1Kor 12,13-ban leírtakkal. Ez egy újabb keletű felfogás, amely ma széles körben elterjedt, és olyan szerzők pártolják, mint John Stott, Michael Green, John Wimber, J.I. Packer, R.C. Sproul vagy Wayne Grudem.

A harmadik nézet szerint a Szentlélek-keresztség minden hívő számára nyitott, de az újjászületéstől különböző esemény. Ennek a nézetnek legalább háromféle evangéliumi megjelenése létezik. A hagyományos (főleg angolszász) kálvinista és evangéliumi felfogás szerint ez Krisztus akarata szerint többször is megtörténhet hívőkkel, ébredések idején tömegesen is. Célja a bizonyságtételre való erővel felruházás, ami megismételhető és el is veszíthető. Különböző hangsúlyokkal, de ezt vallotta pl. Jonathan Edwards, George Whitefield, C.H. Spurgeon, George Smeaton és Charles Hodge. Huszadik századi követői is vannak ennek, mint pl. Martyn Lloyd-Jones, John Piper vagy Iain Murray. A legtöbb angol puritán is ezt vallotta, bár ők elsősorban az üdvbizonyosság átélésével kapcsolták össze.

A negyedik nézet hasonló az előzőhöz, de egy fontos ponton eltér tőle. A Wesley testvérek nyomán a 18. századtól kezdve sokan a teljes megszentelődést értették ezen az élményen. Az Üdvhadsereg és az ún. "holiness movement" (szentség-mozgalom) révén terjedt el ez a felfogás, de ma már nem jelentős evangéliumi körökben. Ennek inkább egy módosult változata ismert, mely a bűn feletti győzedelmes életet köti össze a Szentlélek-keresztség élményével.

Az ötödik nézet a pünkösdi-karizmatikus álláspont, mely egyszerre épít a régi evangéliumi és a Wesley-féle nézet hangsúlyaira. A Szentlélek-keresztség egyszeri esemény, melyet általában a nyelvekenszólás ajándéka kísér és bizonyít. Ez a felfogás néha az erővel való felruházást, néha a megszentelődést hangsúlyozza. Egyik klasszikus képviselője Dennis Bennett.
folyt.köv

2010. március 16., kedd

Szentlélek keresztség

Sok vita volt ezzel a témával kapcsolatban és meg is osztotta a keresztényeket.
De Istennek nem ez a célja ezzel. Hát elkezdtem újra keresni Isten tervét.Vannak akik második áldásnak mondják és jele a nyelveken szólás az ige alapján és vannak akik automatikus a megtéréssel a Szentlélek vétele szintén az ige alapján. Mi is az igazság?
Ennek a témának szeretnék egy kis figyelmet szánni.
Mit tanít a történelem?:
Ez alatt a reformációt, mozgalmakat értek.
Sajnos az egyház történelemben lehet látni, hogy amilyen jól indult a gyülekezet az apcsel-ben az évek folyamán szép lassan eltávolodtak az igazságtól. Teljesen más lett a lényeg. Ezért volt fontos pl Luther szerepe, mint reformátor, mert onnantól kezdve kezdet újra visszaállni a lényeg a kereszténységel kapcsolatban. Hiszem, hogy a reformáció a pünkösdi mozgalom, karizmatikus mozgalom Istentől volt. De mégis voltak emberi hiányosságai, túlkapások. De ezzel nem kell elítélni, hanem megérteni, az Isten tervét.
A Szentlélek keresztséggel kapcsolatban is ezt látom. El lett felejtve vagy megszokássá vált a bemerítés.
'Elmenvén tegyetek tanítványokká minden népeket, bemerítve őket az Atyának Fiúnak és a Szentlélek nevében.'
Itt nem beszél második áldásról az ige. Két oldala van egyik az "Ember"oldala. Nekünk mit megtért újjászületetteknek van feladatunk az új megtértekkel kapcsolatban, hogy mit jelent az Atya nevében, a Fiú nevében és a Szentlélek nevében bemeríteni őket. Ez nem csak annyit jelent, hogy a bemerítéskor ezt mondjuk: "bemerítelek téged az Atyának a Fiúnak........ettől többet jelent. Erről már írtam.
Van egy másik oldal "Isten" elvégzi az Ő részét. Keresztelő János mondja, hogy aki ő utána jön Ő fog Szentlélekkel és tűzzel keresztelni.
folyt.köv

Zárszó

Nem szándékom bele menni a világ gazdaság politikájába, de mint keresztény ember fontos, hogy lássam mi a valóság a világban.Nem emberekkel van a probléma elsősorban,hanem aki őket irányítja vagyis az ördöggel.
"Nem test és vér ellen van harcunk, hanem szellemi erősségek és hatalmasságokkal szemben." Isten kegyelme és hatalma ami megtartja az életünk és Ő gondoskodik rólunk.
Kívánom magam és mások életére, hogy Isten adjon bölcsességet minden helyzetben a pénzügyi területen is.